Delorean välkomnar Frälsningsarmén som kund
Ett partnerskap som gör skillnad
Delorean är ny digital partner till Frälsningsarmén och har fått den ärofyllda uppgiften att ta fram deras nya webbplats. Här berättar Leif Bergström, kommunikations- och insamlingschef på Frälsningsarmén, om det nya uppdraget.
Kan du berätta lite mer om Deloreans uppdrag för er?
– Vi har bestämt oss för att ta fram en ny webbplats, och är väldigt glada att det är just Delorean som ska göra den. Vår nuvarande webbplats lanserades 2014 och var väldigt modern då. Men på sju år hinner det hända mycket i den digitala världen, och det var hög tid att göra om den. Dels behövde vi uppdatera den rent tekniskt, men vi vill också kunna bli tydligare i vår kommunikation och på ett bättre sätt visa upp vilka Frälsningsarmén är och vad vi gör.
Varför valde ni just Delorean?
– Vi fick ett starkt förtroende för Delorean redan från första mötet. De har en hög teknisk kompetens, men det som verkligen stack ut var att Delorean inte hade någon färdig lösning som de ville sälja på oss. I stället lyssnade de hela tiden på våra behov och anpassade sitt förslag utifrån det. Delorean tar varje fråga på allvar. Jag har aldrig varit med om något annat företag som givit så mycket trygghet, och det är enormt uppskattat.
Varför tycker ni att det är viktigt att ha en digital partner?
– När jag läste marknadsföring en gång i tiden var det inte så svårt att vara marknadschef. Du hade Gula Sidorna och du hade tidningen. Du kunde skicka analoga brev och så hade radio börjat dyka upp. Men det var mer eller mindre alla sätt du kunde marknadsföra dig på. I dag är utbudet något helt annat, marknadsföring har blivit dyrare och allt du gör är datadrivet. När allting dessutom ändras så snabbt går det inte att klara det själv. Därför är det viktigt för oss att ha en duktig digital partner, och det upplever jag att Delorean är.
Vilka är era största digitala utmaningar?
– Vi har vuxit mycket de senaste åren och gått från cirka 250 000 besökare per år till 600 000. Det är mycket trafik, och vi har dessutom flera olika målgrupper vilket gör det extra viktigt att på ett bra och enkelt sätt få våra besökare att hitta det de söker. Hjälpsökande är till exempel en prioriterad målgrupp och för dem måste det vara självklart hur de gör för att få vår hjälp. Ett viktigt mål med vår webbplats är också att öka intresset för Frälsningsarmén och att få fler personer intresserade av att bli medlemmar.
Är det något område ni kommer att satsa extra mycket på?
– Givandet är väldigt viktigt för oss, och redan i dag sker mycket givande via webben. Men vi vill att det ska öka ännu mer, och tittar därför på det vi kallar givarresan och som i andra branscher kallas köpresan. Det ska bli mycket tydligare hur man gör för att stötta Frälsningsarmén och enklare att göra det.
Hur långt har ni kommit i processen?
– Just nu befinner vi oss i en förstudiefas, där vi tillsammans med Delorean tittar på hur våra målgruppers behov och givarresa ser ut, samt vilka tekniska förutsättningar som finns. Detta gör vi för att kunna fastställa vad den nya webbplatsen ska innehålla och hur den ska byggas. Vi räknar med att projektet ska vara färdigt och att den nya sidan är live någon gång under Q2 2022.
Vill du veta mer om Delorean och våra tjänster? Kontakta vår VD Joakim så berättar han mer!