Delorean lanserar tre nya webbplatser för Folkets hus och Parkers biografer
I samband med att Folkets hus och Parkers bioverksamhet stod inför projektet att byta ut biljettsystem och webblösning upphandlades en ny digital samarbetspartner. Delorean fick under våren 2023 förtroendet att producera den nya webblösningen för Biograf Spegeln, Bio Roy och Röda Kvarn som nu lanseras.
Folkets hus och Parker driver biografer och kulturhus runt om i landet och för att möta de föränderliga behoven inom biografbranschen, beslutade Folkets hus och Parker att genomföra en övergång till ett nytt biljettsystem. Som en del av denna process uppstod även behovet att uppdatera sina webbplatser för att bättre kunna tillgodose sina kunders behov och förbättra användarupplevelsen.
Projektet innebar att tre nya webbplatser – på en gemensam teknisk plattform – utvecklades. Varje webbplats utformades med en egen grafisk profil för att linjera respektive biografs särskilda atmosfär och varumärke. Genom att använda en headless-lösning baserat på CMS:et Umbraco, kunde Delorean utveckla flexibla och anpassningsbara webbplatser som kommer att vara enkla att underhålla, uppdatera och för verksamhetens personal.
"Vi är glada över förtroendet att samarbeta med Folkets hus och Parker för att bygga deras nya webbplatser", säger Joakim Slättegård, VD på Delorean. "Genom att kombinera vår expertis inom digitala lösningar och specifikt Umbraco kunde vi leverera tre webbplatser samlat på en plattform som inte bara uppfyller biografernas behov utan också ger en förbättrad användarupplevelse för biografernas besökare."
De nya webbplatserna erbjuder en rad funktioner och tjänster för biografernas gäster. Besökarna kan enkelt utforska biografernas filmutbud, kolla på trailers och läsa om kommande evenemang.
“Förutom att de nya webbplatserna är galet mycket snyggare och snabbare så erbjuder vi nu besökarna fler möjligheter att enkelt hitta sådant man är intresserad av, samtidigt som man kanske snubblar över något nytt. Det ska gå fort att hitta det man letar efter, men vi ska även bjuda in till att upptäcka mer”, säger Elaine Hildenborg, administrativ samordnare, Folkets hus och Parker. “Våra biografer har ett handplockat utbud, ett program kurerat just för våra besökare utifrån respektive biografprofil, och det vill vi att besökarna ska känna när de är inne på våra nya webbplatser.”
Hur har det grafiska uttrycket på de tre webbplatserna bidragit till att förstärka biografernas profiler och upplevelse för besökarna?
– Vi vill stärka länken mellan våra tre storstadsbiografer, samtidigt som vi vill lyfta olikheterna, det som gör varje biograf unik. Där tycker jag verkligen att våra nya webbplatser levererar. Våra varumärken är starka lokalt bland de som vet om oss, men vi vill ju också visa upp våra biografer för de som ännu inte vet vilka vi är och vad vi har att erbjuda. Man skulle kunna säga att ju mer synkade vi är bakom kulisserna, desto bättre levererar vi utåt mot våra besökare.
Hur har ni upplevt samarbetet med Delorean?
– Det har varit fantastiskt! Smidigt, roligt, inspirerande och hela tiden högt i tak. Det är inte helt lätt att förstå sig på biografbranschen när man kommer utifrån, den är krånglig, lite hemlig och har inte alltid fått den kärlek som den förtjänar. Det är många som sliter i kassan, ute på golvet, inne på trånga kontor och i överbelamrade maskinrum. Allt för att ge besökaren dessa fulländade 90 minuter filmupplevelse. Sen gör vi om det. Igen och igen, flera gånger per dag, varje dag, nästan året runt. Det är fint då att ha hittat en webbyrå som ser oss och våra behov och det har verkligen Delorean gjort och det är vi extremt glada och tacksamma för.
Webbplatserna som lanserades under juni 2023 går att besöka på: